Vandaag druk met privé-lessen geven. O.a. aan Marloe, een 14 jarig meisje. Ze is wat dromerig en druk doende de volwassene in haar tot leven te brengen. Voordat ik begon met lesgeven, dacht ik er over na hoe ik als 14 jarige was. En weet je; eigenlijk heb ik het idee dat ik niet zoveel anders was dan ik nu ben. Ja, er zijn wat eindjes bij gekomen; ervaringen waardoor het leven steeds meer vorm en kleur heeft gekregen.
Maar ergens heb ik het idee dat ik toen ik 14 jaar was bijna net zoveel wist als nu. Dat het heel jong lijkt, maar dat je al echt mens bent. Zoiets. Marlou heeft een nadenkend karakter. Ze vind het heel leuk om ook alle achtergronden van dit tekenen met de rechterhersenhelft te weten.
Vanwege alle drukte vandaag de tekening die ik gisterenavond bij de tekenclub Tronie in Baarn van Willem maakte. Willem heeft als hij komt poseren in zijn staart van achteren een grote witte veer. Ik heb hem vergeten te vragen waarom. Houdt zich staande door het poseren heen met een blikje bier. Is erg druk en praatgraag. Zich bewust van zijn verantwoordelijkheid: ‘Doe ik het wel goed voor jullie?’
Het is een zachte tekening geworden. Een gevoelig handschrift. Wat een verschil bijvoorbeeld met mijn schildersvriend Ton Jansen. Ik leer heel veel van hem; met zijn grote verschillen tussen licht en donker maakt hij zijn werk heel krachtig.
Wat een verschil in werken hé.
Ik heb ergens op mijn computer een instructiefilmpje van een goede schilder waarbij hij aangeeft welke aspecten bij het schilderen van een portret belangrijk zijn. Ik kan het nergens meer vinden ( maar ik blijf zoeken!). Contrast tussen licht en donker is één daarvan. Hier is Ton heel erg goed in!
www.leertekenen.nl ( Betty Edwards tekenmethode rechterhersenhelft)